SIKKERHED TIL SØS

Aktiv sikkerhed

Skibet!


Ja, det glemmer mange, når de snakker om sikkerhed. Sejlbåde er ikke ens. De er designet til forskellige kvaliteter. Det er kvaliteter som stabilitet, hastighed, opførsel i bølger, skrogmateriale for at blive ved det meget overordnede. Skjoldmøen er ikke det hurtigste skib på havet.

MEN Skjoldmøen:

  • har 7000 kg bly i kølen placeret 2.40 meter under vandlinjen, hvilket giver hende en fænomenal positiv stabilitet.
  • er lavet i stål, som målt på brudstyrke er mange gange stærkere end en glasfiber båd. Skulle vi være uheldige at grundstøde eller få en kollision vil stålet med størst sandsynlighed deformere og vi kan fortsætte i havn og foretage reperationer.
  • er ergonomisk sikker. Et andet ofte overset designelement af skibe er deres ergonomi til søs. Skjoldmøen er sikker at bevæge sig rundt på - der er aldrig mere end en armslængde til nærmeste holdepunkt. Man styrer skibet nede i cockpittet og ikke stående ovenpå cockpittet. 
  • Vi har et højt søgelænder, så selv voksne mennesker skal gøre sig umage for at falde overbord.

En stærk besætning er et sikkert skib


Vi skal passe på hinanden og du skal passe på dig selv. Det er vigtigt, at få spist, sovet og mærket efter hvordan man har det. De fleste fejl med en sikkerhedsrisiko til følge sker, når vi er pressede, trætte og uopmærksomme. Et skib kræver alle sanser - man fornemmer skibets bevægelser, motorens omdrejninger og vibrationer, vindens styrke og vinkel, lyde der ændrer sig. Det er de elementer der gør, at sejlads aldrig bliver kedeligt.

Instruktion, Øvelse og Viden


Det er vigtigt kaptajnen kender sit skib og har øvet og planlagt en masse scenarier. Men det er ligeså vigtigt, at kaptajnen instruerer besætningen i den grundlæggende sikkerhedsprotokol.


Vi øver os altid på sikkerheden. Vi gennemgår alt udstyr fysisk, øver Mand Over Bord, simulerer rømning af skib, håndtering af brand og vandindtræning. 


En besætning vil have forskellige kvaliteter, der kan blive afgørende i sikkerhedsituationer og alle har en aktiv rolle at spille. Det er vigtigt, at  hvert besætningsmedlem kender sin rolle og opgaver, så der kan handles roligt og resolut. Alle togter starter med en sikkerhedsbriefing og sikkerhedsøvelser.

Tjeklister og Forberedelse


Vi kommer alle til at glemme noget på et tidspunkt. Derfor arbejder vi med tjeklister. Ligesom piloten inden afgang, så gennemgår vi listen for at se, om vi har husket de afgørende tjek af motor, vejrudsigter, riggen, navigationsudstyr mm.


Vi forbereder skibet til det, som den forestående sejlads kræver. Vi forbereder f.eks. nødvendig mad, stuver udstyr, sikrer dækket med livliner mm.

Passiv sikkerhed

Viking RescYou Pro 8 personer


Udstyret vi aldrig får brug for, men aldrig ville sejle uden! Ombord på Skjoldmøen har vi en kvalitetsredningsflåde og er altid klar på dæk til hurtig ibrugtagning.

ACR Epirb Nødsender


En Epirb er en nødsender, der ved aktivering udsender et automatisk distress signal til redningstjeneste over hele verden. Som en del af vores redningsprocedure medbringes Epirben i redningsflåden, hvis vi (gud-forbyde-det) skulle nå dertil. 

Personligt sikkerhedsudstyr


Vi har:

  • 8 stk Seatec 300 N offshore redningsveste
  • Lys i alle redningsveste, så de lyser op hvis man falder i vandet.
  • 4 stk AIS-SART sendere i redningsveste. Nattevagten har altid en vest med en AIS-SART (ikke indkøbt dd.).
  • Livliner til alle der skal gå på dæk i hårdt vejr eller styrer.

Nødudstyr


Skibet har :

  • Brandslukningsudstyr i alle rum og både pulverslukkere, co2 slukkere og brandtæppe til gaskomfuret.
  • Alarmer - røg alarm, Co2 alarm og gasalarm.
  • Sumppumper - der starter automatisk ved vandindtrængning. 
  • Positionsbøje med lys i ved Mand Over Bord situationer.

Kommunikationsudstyr


Skjoldmøen har flere former for kommunikationsudstyr:

  • En VHF til inter-skibs og redingstjeneste kommunikation på afstand op til 20-40 sømil.
  • En Sateliteforbindelse med en Iridium GO, der muliggør download af vejrfiler, SMS og korte samtaler uanset hvor vi befinder os.

Navigationsudstyr


Skjoldmøens navigationsudstyr gør rorvagtens beslutninger bedre:

  • En radar forbundet til kortplotteren muliggør at man kan se land, skibe og kraftige regnbyger på op til 36 sømils afstand.
  • En AIS Transponder, der både modtager andres skibes positioner og sender vores position.
  • En Autopilot. Vi skal ikke styre hele tiden, så vi kan i stedet sætte en autopilot til, så opgaven i højere grad bliver udkig end konstant styring.