Ja, det glemmer mange, når de snakker om sikkerhed. Sejlbåde er ikke ens. De er designet til forskellige kvaliteter. Det er kvaliteter som stabilitet, hastighed, opførsel i bølger, skrogmateriale for at blive ved det meget overordnede. Skjoldmøen er ikke det hurtigste skib på havet.
MEN Skjoldmøen:
Vi skal passe på hinanden og du skal passe på dig selv. Det er vigtigt, at få spist, sovet og mærket efter hvordan man har det. De fleste fejl med en sikkerhedsrisiko til følge sker, når vi er pressede, trætte og uopmærksomme. Et skib kræver alle sanser - man fornemmer skibets bevægelser, motorens omdrejninger og vibrationer, vindens styrke og vinkel, lyde der ændrer sig. Det er de elementer der gør, at sejlads aldrig bliver kedeligt.
Det er vigtigt kaptajnen kender sit skib og har øvet og planlagt en masse scenarier. Men det er ligeså vigtigt, at kaptajnen instruerer besætningen i den grundlæggende sikkerhedsprotokol.
Vi øver os altid på sikkerheden. Vi gennemgår alt udstyr fysisk, øver Mand Over Bord, simulerer rømning af skib, håndtering af brand og vandindtræning.
En besætning vil have forskellige kvaliteter, der kan blive afgørende i sikkerhedsituationer og alle har en aktiv rolle at spille. Det er vigtigt, at hvert besætningsmedlem kender sin rolle og opgaver, så der kan handles roligt og resolut. Alle togter starter med en sikkerhedsbriefing og sikkerhedsøvelser.
Vi kommer alle til at glemme noget på et tidspunkt. Derfor arbejder vi med tjeklister. Ligesom piloten inden afgang, så gennemgår vi listen for at se, om vi har husket de afgørende tjek af motor, vejrudsigter, riggen, navigationsudstyr mm.
Vi forbereder skibet til det, som den forestående sejlads kræver. Vi forbereder f.eks. nødvendig mad, stuver udstyr, sikrer dækket med livliner mm.
Udstyret vi aldrig får brug for, men aldrig ville sejle uden! Ombord på Skjoldmøen har vi en kvalitetsredningsflåde og er altid klar på dæk til hurtig ibrugtagning.
En Epirb er en nødsender, der ved aktivering udsender et automatisk distress signal til redningstjeneste over hele verden. Som en del af vores redningsprocedure medbringes Epirben i redningsflåden, hvis vi (gud-forbyde-det) skulle nå dertil.
Vi har:
Skibet har :